Praktijkvoorbeelden
Je bent onderwijsmanager, beleidsmaker of onderwijsmedewerker en wilt aan de wensen en vragen van jouw leidinggevende gehoor geven. Je wilt jouw docenten en medewerkers faciliteren in hun behoefte en bent je bewust van het werk dat er gedaan moet worden. Het is elke keer een puzzel om vakken en docenten op elkaar af te stemmen tot een goed studierooster. Je wilt een goed, inhoudelijk onderwijsprogramma aanbieden waardoor studenten zich kunnen ontwikkelen en goed voorbereid de arbeidsmarkt op kunnen. Zomaar een voorbeeld van jouw werkdag.
Je bent docent en wilt jouw lesprogramma af hebben voordat de lessen beginnen. Je onderwijsmanager vraagt of je een zieke collega kunt vervangen. Tijd om na te denken of je dit echt wel wilt, is er eigenlijk niet. Er ging iets mis in de communicatie naar de studenten en je hebt maar een halve groep in het lokaal zitten. De beamer in jouw lokaal rammelt. Wacht je op de facilitaire dienst of laat je je slides zitten? Zomaar een dag uit jouw werkweek.
Leren rusten in onderwijsdynamiek
De dynamiek en hectiek die een hoger onderwijsomgeving kent, vraagt van jou open en contactvol aanwezig te zijn en bij jezelf te blijven. Dat wil je wel, maar de praktijk is vaak weerbarstiger. Je ervaart jezelf lang niet altijd present en contactvol aanwezig. Soms ervaar je de dynamiek zelfs als een voortrazende storm waarin je je probeert staande te houden. Of je voelt dat je geleefd wordt in plaats van dat je zelf aan het stuur zit. Je bent vooral veelal aan het doen en hard aan het werk. Nou is er niets mis met hard werken, maar er valt wel iets te ontdekken over de manier waarop je dit doet en vanuit welk uitgangspunt en houding.
Écht aanwezig zijn in het moment en bij jezelf is een (levens)kunst. Dat is een compleet andere staat dan waarin je je gewoontegetrouw de hele dag bevindt. Dat heeft niets met goed of fout te maken, maar zegt iets over onze staat van Zijn.
Onze dagelijkse conventionele geest opereert vanuit wegduwen of hechten. En beoordeelt vliegensvlug elk gevoel, elke gedachte, gebeurtenis, elk ander aan de hand van de volgende vragen: Schaadt het mij? Of levert het mij iets op? Het gedrag dat daarbij hoort is wegduwen (nee!), grijpen/hechten (ja!) of oninteressant vinden (ook nee). Het vliegensvlugge inschatten van de ander of situatie stamt uit oeroude tijden toen we bij gevaar razendsnel moesten kiezen uit vechten, vluchten of verstijven wilden we overleven.
Als je deze wegduw- en hechtbewegingen niet maakt, ga je onbevooroordeeld zien hoe iets is, en niet wat jij ervan maakt. Dat is een radicale switch van perspectief. Kennismaken met je zorgeloze aard is het uitgangspunt. Door contact te maken met jouw ware aard, die vrij is van belemmeringen, overtuigingen en patronen, leer je rusten bij hoe het is.
Je zult ontdekken hoe er los van al je gewoontes, patronen en jouw geschiedenis een volledig vrije dimensie in jou is. Deze vrije dimensie blijkt de bron te zijn van geluk, schoonheid, levenslust, vrijheid en verbinding. Vanuit dit contact ontstaat er een fundamenteel andere houding naar jezelf en je dagelijkse leven.
Je ervaart openheid, ruimte en hartelijkheid. Dit is de plek waar vertrouwen en authenticiteit gehuisvest is. Samenwerken en verbinden is geen doel of middel meer, het vloeit vanzelf voort uit jouw diepe bewustzijns-aard. Daar hoef je niets voor te doen. Dit is ook de plek waar je in contact komt met jouw inspiratie, kracht en levenslust.
Deze training is opgezet voor managers, teamleiders, medewerkers, docenten en beleidsmakers in het hoger onderwijs die willen kennismaken met hun eigen zorgeloze aard en innerlijke wijsheid. En vanuit deze waarachtige plek hun werk vorm willen vormgeven.
Deze training is voor jou als je:
- Contact wilt leren maken met jouw vrije, pure dimensie die zorgeloos is van zichzelf.
- Je Zijnskwaliteiten wilt leren ervaren.
- Je een switch wilt leren maken met je conventionele geest naar je open, vrije geest.
- Meer zicht wilt op je gewoontepatronen en datgene waaraan je gehecht bent geraakt.
- Vanuit een open, vrije houding aanwezig wilt zijn bij jouw gewoonte-houdingen van reageren.
- Geïnteresseerd bent in begrippen als dagelijks zelf, psyche, gestalte, Spirit, huis van de ouders en huis van Zijn.
We werken met een kleine groep deelnemers waardoor er meer ruimte is voor persoonlijke aandacht.
Duur: 4 dagen
Deelnemers: 6 – 10 personen
Werkvormen: meditatie in beweging, zitmeditatie, visualisaties, oefeningen in groepsverband en in twee of drietallen, zelfreflectie, lichaamswerk, intervisie en deelrondes.
Inschrijven
Deze training wordt momenteel alleen als maatwerk aangeboden. Mocht je hierin geïnteresseerd zijn, neem dan contact met me op.
AANMELDENPersoonlijke begeleiding
Na het volgen van deze training kan het zijn dat je jouw licht vaker wilt laten schijnen in je leven. En de behoefte voelt om vaker in contact te zijn met jouw vrije aard. Of om het zicht op jouw geschiedenis te verdiepen en jouw zelfkennis te vergroten. Of je wilt specifiek naar een situatie kijken die speelt in je leven. Dan kan persoonlijke begeleiding uitkomst bieden. Mocht je hierin geïnteresseerd zijn, neem dan contact met me op.